INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Hilda Czesława Skrzydłowska (właściwie Brunhilda Flieg)      Hilda Skrzydłowska, wizerunek na podstawie fotografii.

Hilda Czesława Skrzydłowska (właściwie Brunhilda Flieg)  

 
 
17 XII 1903 lub 1907 - 1980-09-15
Biogram został opublikowany w latach 1997-1998 w XXXVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Skrzydłowska Hilda Czesława, właściwie Flieg Brunhilda (1907–1980), aktorka. Ur. 17 XII (r. ur. 1907 podawany w dokumentach, jest mało prawdopodobny i „Słown. Teatru Pol.” przyjmuje, że S. była ur. w r. 1903) we Lwowie. Była córką Stefana Fliega, pracownika kolei, i Sabiny z Sadowskich, nauczycielki gry na fortepianie.

We Lwowie ukończyła gimnazjum, w l. 1919–22 uczęszczała do szkoły Lwowskiego Tow. Muzycznego, gdzie lekcji gry aktorskiej udzielał jej m. in. Janusz Warnecki. W r. 1922 znalazła się w zespole objazdowym Henryka Cudnowskiego, występującym m. in. w Kołomyi (marzec), Tarnowie (maj) i Krynicy (sierpień). Od początku swej scenicznej kariery do końca życia występowała jako Hilda Skrzydłowska. Brała też udział w występach objazdowych lwowskich aktorów, m. in. w Stanisławowie (grudzień 1923) i Kołomyi (styczeń 1924). Jesienią 1924 została zaangażowana do Teatrów Miejskich we Lwowie, debiutując rolą Heli w „Szczęściu Frania” W. Perzyńskiego. W zespole tym pozostała do końca sezonu 1925/6, grając m. in. rolę Młynarki w „Zaczarowanym kole” L. Rydla i Joanny D’Arc w „Świętej Joannie” G. B. Shawa. Przeniosła się do Teatru Miejskiego w Lublinie pod dyrekcją Stanisławy Wysockiej. Tu wykonywała role Maryli w Mickiewiczowskich „Dziadach”, Heleny w Szekspirowskim „Śnie nocy letniej” oraz tytułowe w „Balladynie” J. Słowackiego i w „Betsabe” E. Zegadłowicza. W związku z „Betsabe” Tadeusz Bocheński pisał, że grę S-iej cechuje «szeroka skala liryzmu, bogaty głos, troska o czystość słowa, a nadto wdzięczna uroda postaci» („Ziemia Lubelska” 1927 nr 76). Po odejściu Wysockiej pozostała w Lublinie jeszcze jeden sezon, po czym w r. 1928 zaangażowała się do Teatrów Miejskich w Łodzi. Zagrała tam m. in. tytułową rolę w „Księżniczce Turandot” Zegadłowicza wg C. Gozziego, Ewę Pobratymską w „Dziejach grzechu” S. Żeromskiego w inscenizacji Leona Schillera i Annę Marię Lesser w „Fräulein Doktor” J. Tepy. Tę ostatnią rolę powtórzyła po przeniesieniu się, z początkiem sezonu 1933/4, w Teatrze na Pohulance w Wilnie. W teatrze wileńskim pracowała dwa sezony, grając m.in. Księżną Tatianę w „Towariszczu” J. Devala, Manię w „Cudzym dziecku” W. Szkwarkina, Helenę Otocką w „Firmie” M. Hemara i Udę w „Zalotnikach niebieskich” M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, po czym wróciła w r. 1935 do Łodzi. Partnerowała Juliuszowi Osterwie w trakcie jego gościnnych występów w r. 1936, w „Romansie” E. Sheldona i w „Wielkiej miłości” F. Molnára. W r. 1939 grała Laurę w „Kordianie” Słowackiego, w inscenizacji Schillera. W dwudziestoleciu głośny był jej romans z popularnym aktorem filmowym Franciszkiem Brodniewiczem.

Po wybuchu wojny we wrześniu 1939 przybyła do Lwowa. Gdy władze sowieckie uruchomiły Państwowy Polski Teatr Dramatyczny, weszła do jego zespołu. Zagrała Juliasiewiczową w „Moralności pani Dulskiej” G. Zapolskiej, Olivię w Szekspirowskim „Wieczorze Trzech Króli” i Judytę w „Urielu Acoście” K. Gutzkowa. W r. 1941 opuściła zajęty przez Niemców Lwów i do r. 1944 przebywała najpierw we wsi Serpelice pod Konstantynowem, następnie w Białej Podlaskiej, prowadząc gospodarstwo domowe. W r. 1944 pojawiła się w Lublinie i przez cztery miesiące pracowała w tamtejszej rozgłośni radiowej jako spikerka. W marcu 1945 wstąpiła do Teatru Miejskiego w Lublinie i pozostała w tym zespole do połowy r. 1949. Przez sezon 1949/50 pracowała w Teatrach Ziemi Pomorskiej w Bydgoszczy i Toruniu. Dn. 1 IV 1950 zaangażowała się w Teatrze Powszechnym w Łodzi, gdzie pozostała już do emerytury. Zagrała w tym teatrze m. in. Panią Dobrójską w „Ślubach panieńskich” A. Fredry, Panią Bardell w „Klubie Pickwicka” Ch. Dickensa, Saszen i Gricacujewą w „12 krzesłach” I. Ufa i E. Pietrowa. W r. 1961 gościnnie wystąpiła w łódzkim Teatrze Nowym w roli Fanny, właścicielki domu publicznego, w „Operze za trzy grosze” B. Brechta. Dn. 10 IV 1965 obchodziła jubileusz czterdziestolecia, grając w „Dziadach” epizodyczną postać Matki z «Balu u Senatora». Odznaczona wówczas została Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Z końcem sezonu 1967/8 przeszła na emeryturę.

S., obdarzona wybitną urodą, grywała role zarówno tragicznych heroin, jak i amantek w melodramatach, komediach i farsach. W podeszłym wieku powierzano jej postacie komicznych czy charakterystycznych matron. Najwybitniejsze dokonania aktorskie w dwudziestoleciu zawdzięczała współpracy ze Stanisławą Wysocką na scenach Lublina i Łodzi. Od r. 1924 należała do Związku Artystów Scen Polskich, od r. 1952 do Stow. Polskich Artystów Teatru i Filmu. Zmarła 15 IX 1980 w Łodzi, pochowana została na cmentarzu Ewangelickim przy ul. Ogrodowej.

W czasie wojny we Lwowie S. wyszła za mąż za Eugeniusza Germana, ukraińskiego reżysera, przydzielonego do Państwowego Polskiego Teatru Dramatycznego.

 

Słown. Teatru Pol., II (fot.); Almanach sceny polskiej 1980/1, W. 1984 s. 239; – Kaszyński S., Teatr łódzki w latach 1945–1962, Ł. 1970; Krasiński E., Teatr polski w Wilnie, w Białymstoku i we Lwowie, „Pam. Teatr.” 1963 z. 1–4; Kruk S., Lubelska dyrekcja Stanisławy Wysockiej 1926–1927, tamże 1994 z. 3–4; Teatr przy ulicy Cegielnianej, Ł. 1980 (fot.); Urbankiewicz J., Sezon w Łodzi nie zaszkodzi, Ł. 1978 s. 218–19, 237; – Axer E., Ćwiczenia pamięci [III], Kr. 1998; Układanie biografii. Z E. Axerem rozmawia E. Wysińska, „Pam. Teatr.” 1991 nr 3–4; – Nekrologi z r. 1980: „Dzien. Popularny” nr 202, „Teatr” nr 25; – Związek Artystów Scen Polskich w W.: Akta osobowe S-iej.

Rafał Węgrzyniak

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.